TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Za kierownicą autobusu (24) - Port Lotniczy Warszawa
InfoBus.pl - Opublikowano: 22.06.2019 16:00:55
Za kierownicą autobusu (24) - Port Lotniczy Warszawa

Czas na kolejny odcinek naszego cyklu o kierowcach autobusów. Z komunikacji miejskiej lecimy na … warszawskie lotnisko , gdzie o pracy w spółce LS Airport Services opowie nam Marek.

Czas na kolejny odcinek naszego cyklu o kierowcach autobusów. Z komunikacji miejskiej lecimy na … warszawskie lotnisko , gdzie o pracy w spółce LS Airport Services opowie nam Marek. Osoby zainteresowane pracą w tej firmie mogą zapoznać się z ofertami pracy TUTAJ.

InfoBus.pl: Początek – jak to się zaczęło? Jak zostałeś kierowcą autobusu na lotnisku?

Marek: Od najmłodszych lat interesowałem się motoryzacją i wszelkimi pojazdami spalinowymi. Jako nastolatek zaczynałem od motorowerów. Później przyszedł czas na upragnione prawo jazdy kat. B i wtedy zaczęła się prawdziwa motoryzacja i przygoda z Fiatem 126P. Kiedy miałem 24 lata zostałem instruktorem nauki jazdy i szkoliłem kierowców na kat. B. W tamtym okresie postanowiłem sobie, że zrobię wszystkie kategorie prawa jazdy. Po zdaniu egzaminów pracowałem jako kierowca ciężarówki w hurtowni motoryzacyjnej. Godziłem pracę instruktora i kierowcy do dnia, w którym odezwał się do mnie kolega, który był kierowcą autobusu na Lotnisku Okęcie i powiedział, że jest nabór na kierowców. Bez zastanowienia zdecydowałem się na zmianę, ponieważ dużo wcześniej miałem epizod pracy na lotnisku. Była to moja pierwsza praca zaraz po zdaniu matury. Pracowałem wtedy jako pracownik obsługi płytowej i poznałem pracę na lotnisku od tej najcięższej strony. Przeszedłem rekrutację i w ten sposób w 2008 roku zostałem kierowcą autobusu lotniskowego.

InfoBus.pl:  Co sprawia ci satysfakcję – co byś zmienił?

Marek: W związku z tym, że interesuję się lotnictwem jestem bardzo zadowolony z aktualnej pracy. Dzięki niej mogę stale przebywać w tak specyficznym i wyjątkowym miejscu jakim jest lotnisko. Oczywiście dużą satysfakcję sprawie mi samo prowadzenie autobusu po płycie lotniska i poczucie tego, że jestem jednym z emlementów tego złożonego organizmu, którym jest każdy Port Lotniczy.

Co do zmian – pewnie jak w każdej firmie są rzeczy, które jednym odpowiadają a innym nie. Na pewno to, co moim zdaniem powinno byś wzięte pod uwagę, to to, aby rozwiązania które powinny być wzięte pod uwagę już na etapie projektowania Portu Lotniczego. Według mnie nie wszystko zostało przewidziane przez projektantów Portu Lotniczego i pewne tematy zgłaszamy do zarządzającego z prośbą o interwencję i ewentualne poprawki.

InfoBus.pl: Jakie są główne różnice między lotniskową, a “normalną" praca kierowcy autobusu? Na co trzeba uważać? Mniejszy stres na lotnisku?

Marek: Podstawową różnicą pomiędzy kierowcami autobusów lotniskowych a pozostałych autobusów jest środowisko, w jakim się poruszamy. Na lotnisku poruszamy się nie tylko między pojazdami i pieszymi, ale też przecinamy drogi kołowania statków powietrznych na które trzeba zwracać szczególną uwagę. Samoloty nie mają kierunkowskazów, więc odpowiednio wcześnie musimy przewidzieć zatrzymanie autobusu w taki sposób, aby nie zakłócić toru jazdy samolotu. Należy przy tym uwzględnić gabaryty pojazdu, którym się poruszamy (autobusy lotniskowe są szersze).

To, co dodatkowo wyróżnia naszą pracę to to, że wykonujemy zasadniczo krótkie odcinki jazdy po zamkniętym terenie. Mniej czasu spędzamy na samym prowadzeniu pojazdu, bo w trakcie wsiadania pasażerów do autobusu musimy opuścić kabinę kierowcy. Oczywiście nie mamy przystanków pomiędzy którymi musimy walczyć z czasem, aby wyrobić się z rozkładem jazdy czy prowadzić sprzedaż biletów – pasażerowie mają zatem mniejsze pole do konfliktu z nami, co szczególnie w komunikacji miejskiej jest pewną bolączką pracy kierowców.

Kolejna różnica to czas pracy, chociaż nie różni nas to od kierowców komunikacji miejskiej, gdyż też pracujemy na trzy zmiany, ale na pewno w stosunku do prowadzących autokary turystyczne nasza praca pozwala na nieco więcej odpoczynku – ja akurat cenię sobie to, że codziennie śpię we własnym łóżku, więc na pewno osobiste upodobania mają tu jakieś znaczenie.

Kierowca lotniskowy musi mieć na uwadze również to, że pracuje na granicy państwa i jest odpowiedzialny za tzw. "segregację" pasażerów pomiędzy strefami Schengen i Non Schengen. Każde błędne wysadzenie pasażerów wiąże się z poważnymi konsekwencjami.

Pytałeś, czy stres na lotnisku jest mniejszy… Myślę, że wszyscy kierowcy autobusów mają do czynienia z podobną dawką – musimy mieć na uwadze to, że przewozimy pasażerów, a nie palety z towarem. Odpowiadamy za bezpieczeństwo każdej osoby, która wsiada do naszego pojazdu. Kluczową rolę w tej pracy odgrywa koncentracja i umiejętność przewidywania sytuacji na drodze, ponieważ jakiekolwiek gwałtowne hamowanie autobusem, w którym większość pasażerów stoi (to przy okazji kolejna różnica pomiędzy nami a pozostałymi prowadzącymi – wynikająca już z samej budowy i specyfiki autobusów lotniskowych), nawet bez kontaktu z innym pojazdem może skończyć się poważnymi obrażeniami.

InfoBus.pl: Jaki oceniasz warunki socjalne?

Marek: Jeśli chodzi o warunki socjalne, to firma w której pracuję, czyli LS Airport Services, proponuje sporo benefitów i dofinansowań. Wymienić tutaj należy chociażby dofinansowanie do wczasów, dodatki do pensji za pracę w niedzielę, święta i w godzinach nocnych. Mamy nawet dofinansowanie do biletów kulturalnych (np. do kina czy teatru, na koncert) oraz obiektów rekreacyjno-sportowych. Dodatkowo mamy możliwość korzystania z kart sportowych, czy specjalnych zniżek na bilety lotnicze Polskich Linii Lotniczych LOT, prywatną opiekę medyczną. Warto uwzględnić to, że Spółka jest Spółką Skarbu Państwa, więc mamy duży komfort związany z samą stabilnością zatrudnienia, wypłatami na czas oraz wiarygodnością w przypadku, kiedy chcemy wziąć np. kredyt.

InfoBus.pl: Autobusy – jakim modelem teraz jeździsz? Jakie są główne różnice w porównaniu z “normalnym" miejskim autobusem?

Marek: Autobus którym jeżdżę to Cobus 3000 produkowany przez niemiecką firmę CONTRAC. Jest to pojazd lotniskowy, który znacznie różni się od autobusów miejskich. Przede wszystkim nasze autobusy posiadają drzwi z lewej i prawej strony, co znacznie ułatwia naszą pracę. Dodatkowo są one szersze po otwarciu, aby pasażerowie szybciej opuszczali pojazdy. Autobus lotniskowy ma 14 m długości i 3 m szerokości. Posiada silnik umieszczony z przodu, pośrodku kabiny kierowcy, dzięki temu jest więcej miejsca dla samych pasażerów. Możemy zabrać na pokład 112 osób, z czego tylko 14 zajmie miejsca siedzące. Trzeba jasno powiedzieć, że nie są to autobusy przystosowane do długich tras – pasażerowie podróżują nimi krótko, tylko pomiędzy Terminalem a statkiem powietrznym. Z punktu widzenia kierowcy, ważne jest to, że nasze stanowisko pracy oddzielone jest od przedziału pasażerskiego i posiada własną szoferkę ze swoimi drzwiami. Jest ona mocno przeszklona, żebyśmy mieli jak najszersze pole widzenia.

InfoBus.pl: Pasażerowie – jak wygląda z nimi “lotniskowy" kontakt?

Marek: Kontakt z pasażerem mamy raczej przelotny. Nie ma tu czasu na zawieranie znajomości, ponieważ musimy zwracać uwagę na zachowanie ludzi pod samolotem. Na lotnisku najważniejsze jest bezpieczeństwo, za które odpowiada każdy pracownik – w tym również ja. Muszę zatem być czujny i obserwować pasażerów w trakcie wsiadania i wysiadania, aby na pewno trafili we właściwe miejsce – czy to do odpowiedniego wejścia do Terminala, czy wprost do schodów prowadzących na pokład ich samolotu. Naturalnie pojawiają się pytania i zawsze służymy pasażerom pomocą, ale sytuacji do kontaktu z pasażerem mamy dużo mniej niż koleżanki i koledzy w komunikacji miejskiej.

InfoBus.pl: Jeden dzień z pracy kierowcy w Twojej firmie. Jak to wygląda? Jakie zmiany preferujesz?

Marek: Jeśli przychodzimy na pierwszą zmianę, najpierw musimy zgłosić się do brygadzisty, który przydziela autobusy poszczególnym kierowcom. Pobieramy kluczyki, przenośne radia i tablety. Udajemy się na parking i robimy poranne OC autobusu. Jeśli wszystko jest sprawne instalujemy tablet i logujemy się do specjalnej aplikacji. Czekamy na zlecenie – wygląda to podobnie jak na postoju taxi. Gdy brygadzista wysyła nam jakiś kurs, na tablecie wyświetlają się nam wszystkie niezbędne informacje – wiemy na jakie stanowisko wkołuje samolot, z jakiego miasta przyleciał, jakie są jego numery rejestracyjne, czy przyleciał ze strefy Schengen czy Non Schengen, mamy także podaną liczbę osób na pokładzie. Na podstawie tych danych kierujemy się pod samolot i ustawiamy autobus jak najbliżej schodów pasażerskich, które są dostawione do samolotu. Naszym kolejnym zadaniem jest nadzór nad wsiadaniem pasażerów do autobusu. Kiedy wszyscy będą już na pokładzie jedziemy w stronę terminala i wypuszczamy pasażerów do odpowiednich wejść. Oczywiście w każdym momencie mamy kontakt z przełożonym (drogą radiową). Tak wygląda praca w przypadku obsługi przylotu. W przypadku odlotu jest podobnie – również wszelkie informacje otrzymujemy na tablecie z tym, że podczas pobierania pasażerów z Terminala musimy ich dodatkowo liczyć. Jeśli miałbym powiedzieć które zmiany lubię najbardziej, to będą to zdecydowanie pierwsza i druga zmiana.

InfoBus.pl: Na koniec szybkie pytanie - czy poleciłbyś tę znajomym czy kolegom?

Marek: Na pewno tak – szczególnie tym, którzy lubią jeździć, chcą mieć trochę więcej spokoju jeśli idzie o przykre sytuacje z pasażerami i stres związany z trzymaniem się rozkładu jazdy oraz korkami ulicznymi czy wąskimi miejscami, które trzeba pokonywać przedzierając się przez miasta – na płycie lotniska nie mamy takich problemów. Na pewno poleciłbym tę pracę wszystkim, którzy jak ja fascynują się lotnictwem. Praca tutaj ma w sobie pewną magię. W związku z tym, że w naszej Spółce zakres zawodów jest całkiem spory, bo obsługujemy również tzw. busy premium, czy specjalistyczny sprzęt służący do obsługi samolotów, możliwości pracy i rozwoju jest wiele i w zasadzie każdy, kto chce – w zależności od predyspozycji i kwalifikacji – znajdzie coś dla siebie.

InfoBus.pl: Dzięki za rozmowę i zapraszamy kolejnych kierowców to naszego cyklu!


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
za kierownicą
kierowca
lotnisko
LS Airport
  • LS Airport Services – 23.06.2019

    Pozdrawiamy Pana Marka i wszystkich naszych kierowców! ✈️🚌❤️

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.