TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Za kierownicą autobusu (7) - kwartet z MZK Gorzów Wlkp.
InfoBus.pl - Opublikowano: 26.01.2019 17:00:08 1 komentarz
Za kierownicą autobusu (7) - kwartet z MZK Gorzów Wlkp.

Zapraszamy na kolejny odcinek naszego cyklu o kierowcach autobusów, którzy dzielą się z nami swoim spostrzeżeniami o wykonywanej pracy. Jedziemy do Gorzowa!

Zapraszamy na kolejny odcinek naszego cyklu o kierowcach autobusów, którzy dzielą się z nami swoim spostrzeżeniami o wykonywanej pracy. Jedziemy do Gorzowa i rozmawiamy z … czterema kierowcami, którzy prowadzą stronę "Okiem Gorzowskiego Autobusu". Zapraszamy do odwiedzenia.

InfoBus.pl: Jak zostaliście kierowcami autobusów?

Okiem Gorzowskiego Autobusu: Prowadzimy stronę "Okiem Gorzowskiego Autobusu" na facebooku, jest nas czworo i co człowiek to inna historia, więc postaramy się to jakoś uporządkować... Będziemy posługiwać się naszymi wewnętrznymi pseudonimami :) "Szef" został kierowcą z czystego przypadku - jego kolega pracował już jako kierowca i namówił go, bo wiedział lubi jeździć, więc spróbował swoich sił płacąc ze swojej kieszeni za za prawko i tak zaczeła się jego praca. Tak go to wciągnęło, że stało się to jego pasją.

"Rzecznik" jest miłośnikiem transportu publicznego od urodzenia, to już powołanie. Oszczędności własne odkładane od komunii pozwoliły na wykonanie uprawnień, zwolniło się miejsce w firmie i marzenie spełnione.

"Moderator" rodziną jest powiązany z firmą, jego ojciec jeździł w komunikacji, przelało się to na niego. Dostał się do MZK, przeszedł dwa szczeble kariery i wylądował ostatecznie jako kierowca gdzie czuje się najlepiej. Nie wyklucza, że w przyszłości jak otworzą tramwaje to i na nie zrobi sobie uprawnienia

Za to "Nowy" przyszedł do MZK na autobus tylko żeby się zakotwiczyć, docelowo właśnie na tramwaj, a że od młodości jest to miłośnik pojazdów szynowych i pojawił się program 24+ w MZK to skorzystał i jest teraz z nami.

InfoBus.pl: Czy jesteście zadowoleni z tej pracy?

Okiem Gorzowskiego Autobusu: Wszyscy jeździmy w Miejskim Zakładzie Komunikacji w Gorzowie Wielkopolskim. Jesteśmy bardzo zadowoleni. Sama praca to: kontakt z ludźmi, możliwość prowadzenia dużego pojazdu po mieście; nie raz zadziała stres, adrenalina bo albo warunki na drodze niekorzystne, albo pasażerowie niezadowoleni - trzeba się opanować, to wszystko ogarnąć w jednej chwili i nie dać się ponieść, a każdy przypadek przecież jest inny.

Atmosfera w firmie jest jak najbardziej pozytywna, kierownictwo jest wyrozumiałe. Na warsztacie, chłopaki starają się utrzymać stan taboru na jak najwyższym poziomie, spełniać nasze prośby jak coś wykryjemy, że w wozie gdy coś nie domaga.Dyspozytorzy też starają się nas zrozumieć, a my ich - staramy się wszyscy współpracować. Jesteśmy w końcu jedną firmą, jedną "rodziną" i aby to wszystko działało musimy się dogadywać i sobie na wzajem pomagać. Ta branża tego wymaga, jeżeli ktoś tego nie rozumie to po prostu się do tego nie nadaje. Jeszcze niedawno tak nie było... inne obyczaje, ale przychodzą młodzi pracownicy i wymuszają zmiany i wszystko zmienia. Liczymy, że to co nam się nie podoba w firmie też się zmieni, choć wolimy tego nie pisać :)

InfoBus.pl: Jak oceniacie warunki finansowo-socjalne?

Okiem Gorzowskiego Autobusu: Z biegiem miesięcy sytuacja się poprawia także pod tym względem. Mamy różne dodatki, można dorobić sobie z wolnego, ale co prawda wciąż to nie jest to czego oczekujemy - i to nie dotyczy tylko nas, ale wszystkich kierowców w Polsce. To jest zbyt odpowiedzialna i wymagająca praca, aby wykonywać ją na takich warunkach . Są zapowiedziane zmiany, cały czas czekamy na nie cierpliwie, ale to wszystko zależy od miasta i zaangażowania naszych związków oraz zarządu. Ale ogólnie na ten moment nie jest źle.

Okiem Gorzowskiego Autobusu: Autobusy – jakimi modelami teraz jeździcie?

Okiem Gorzowskiego Autobusu: Trzech z nas wywodzi się od jednego Solarisa Urbino 12 II-giej generacji, tylko każdy w różnym okresie, a teraz każdy ma swojego MANa Lion's City. Wszystkie te wozy są bardzo wdzięczne, ale jednak co MAN to MAN. Solarisy zarówno nowe, jak i niektóre starsze nie cieszą się u nas uznaniem, a MAN-em jazda jest płynna, cicha, bezproblemowa, jakość sama w sobie. Usterki też pojawiają się rzadko. Nie zamienilibyśmy ich na żaden inny. Czwarty kolega z kolei jeździ różnymi modelami, bez przydziału, ale też najlepiej ocenia właśnie MAN-y.

InfoBus.pl: Pasażerowie – temat rzeka…

Okiem Gorzowskiego Autobusu: Praca z ludźmi jest najtrudniejszą pracą, jaką można sobie wyobrazić, każdy przypadek czy to z pasażerem, czy pieszym, czy innym uczestnikiem ruchu drogowego jest inny. Trzeba odpowiedniego podejścia, dystansu. Nie można się do nich podlizywać, ale uprzejmie zwracać uwagę. Generalnie uczyć zasad, które zostały ogólnie przyjęte w komunikacji miejskiej.

Czasami są sytuacje bez wyjścia i to niezależne od nas np.: trudni pasażerowie, ogromne opóźnienia, wtedy trzeba się uzbroić w stalowe nerwy i jakoś przez to przebrnąć. Jeżeli ktoś tego wszystkiego nie czuje, to po prostu nie nadaje się do tej pracy.

My prowadzimy stronę na facebooku, chcemy w ten sposób pomóc pokazać punkt widzenia problemów komunikacji miejskiej, a także wysłuchać i nauczyć się pozostałych osób które korzystają lub oddziałują na nią, więc liczymy na współpracę w tej dziedzinie zarówno z firmą, kolegami, ale także innymi ludźmi którzy korzystają albo pracują w tej branży.

InfoBus.pl: Jeden dzień z pracy kierowcy Waszej firmie. Jak to wygląda? Jakie preferujcie zmiany?

Najogólniej to najwcześniejsze zmiany rozpoczynają się o 3 rano, a niektóre o 6-7 i trwają różnie, czasem do 7 czasem do 15. Najpierw OC tj. wszystkie płyny, zarysowania, dokumenty i w drogę. Drugą zmianę zazwyczaj przyjmuje na mieście, ale zdarzają się też takie z zajezdni. Są linie na które idę z wielką chęcią i uśmiechem na ustach, ale też są takie na które idę jak na skazanie. Ogólnie fajnie się jeździ. Niektóre linie maja po 6 kółek w ciągu zmiany i się ciągną po całym Gorzowie, który wbrew pozorom nie jest taki mały, a niektóre 13 kółek z krótszą trasą. I tak kończymy 22-23, a czasami o północy, czy o 1-szej, jeśli trafi się kurs na linii podmiejskiej, albo do strefy ekonomicznej.

Nocki jeżdżą od 23 do 5 i wszystko wygląda identycznie na nich jak na zwykłych liniach, z tą różnicą że wszystkie przystanki na nich są "na żądanie".

Ostatnią kategorią zmian są tzw. zmiany "krótkie", czyli kierowca przychodzi na rano na 3 godzinę i kończy np.: o 7 i potem rozpoczyna o 11 i kończy o 16. Zdarzają się także tzw. "rezerwy", czyli oczekiwanie na "akcje" np.: wykonanie kółka za uszkodzony na mieście autobus. Na koniec pracy tankujemy autobus i odjeżdżamy nim na bok, aby obsługa zajezdni mogła przeprowadzić resztę np.: OC, myjnia, odstawić na plac itp.Każdy z nas ma różne zamiłowania do linii, jedni wolą miejskie, drugie podmiejskie, inni nocne itd.

InfoBus.pl: Podsumowując - polecacie pracę w swojej firmie?

Okiem Gorzowskiego Autobusu: Gorąco polecamy tę pracę tym wszystkim, którzy czują, że się nadają i że dadzą radę. Tu pasują ludzie, którzy lubią jeździć, lubią kontakt z ludźmi i wiedzą, jak zachować się w losowych sytuacjach. To wbrew pozorom nie jest praca dla każdego mimo, że autobusy są już nowoczesne i przyjemnie się je prowadzi. Cały czas zdarzają się sytuacje losowe, w których trzeba liczyć tylko na siebie i swoje umiejętności...

InfoBus.pl: Dzięki i szerokości!

Przy okazji informujemy, że nasz cykl spotkał się z tak dużym zainteresowaniem, że postawiliśmy go poszerzyć także o motorniczych i kolejarzy. Robocza nazwa to "Jazda po torach". Wszystkich zainteresowanych autobusowymi, trolejbusowymi, tramwajowymi i kolejowymi opowieściami - zapraszamy do kontaktu: redakcja@transinfo.pl. W tym roku sponsorem autobusowych upominków jest marka Mercedes-Benz.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
za kierownicą
kierowca
MZK Gorzów
MZK Gorzów Wlkp.
  • czeslaw2 – 27.01.2019

    "co man to man" buahahahahahahahahhahahahahahhahaha dawno się tak nie uśmiałem! taczki sobie kupcie.

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.