TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Za kierownicą autobusu (9) - MZK Bielsko-Biała
InfoBus.pl - Opublikowano: 02.02.2019 16:00:59
Za kierownicą autobusu (8) - MZK Bielsko-Biała

Zapraszamy na kolejny odcinek naszego cyklu o kierowcach autobusów, którzy dzielą się z nami swoim spostrzeżeniami o wykonywanej pracy. Jedziemy do Bielska-Białej!

Zapraszamy na kolejny odcinek naszego cyklu o kierowcach autobusów, którzy dzielą się z nami swoim spostrzeżeniami o wykonywanym zawodzie. Jedziemy do Bielska-Białej, gdzie o swojej pracy - kierowcy autobusu w Miejskim Zakładzie Komunikacyjnym w Bielsk-Białej opowie nam Mirosław.

InfoBus.pl: Mirosław jak zostałeś kierowcą autobusu?

Mirosław: Na wstępie chcę pozdrowić wszystkie koleżanki i kolegów po fachu a także wszystkich dzięki którym mogłem zdobyć wymarzone uprawnienia i którzy zawsze mnie wspierali. To dla mnie wiele znaczy! Pozdrawiam oczywiście moich zwierzchników w pracy, Dyrekcję oraz Kadrę Kierowniczą.

Rzeczywiście czasem się mówi, że ktoś ma do czegoś powołanie. I ja teraz i już wcześniej czuję tak samo, właśnie takie powołanie. Nie wyobrażam siebie jako kogoś innego niż Kierowcę Autobusu. Odkąd moja pamięć sięga, to zawsze interesowałem się autobusami. A jako, że mieszkam prawie od urodzenia w mieście i zawsze jeździłem autobusami, jeszcze wcześniej z rodzicami, więc przywykłem do tego klimatu i moje zainteresowania poszły jeszcze bardziej w kierunku właśnie miejskich autobusów i całego systemu transportu miejskiego. Zacząłem zagłębiać się w ten temat już w czasach wczesnoszkolnych i tak coraz bardziej... Nie mogło być inaczej.

Wcześniej po wojsku byłem kierowcą samochodów ciężarowych i miałem też epizod za sterami autobusów turystycznych. Kierownica autobusu to moje zamiłowanie i choć łatwo nic mi nie przyszło to cenie to sobie bardzo mocno a coś otrzymanego własnym wysiłkiem smakuje lepiej. Pozdrawiam serdecznie całą moją rodzinę i wszystkich, którzy wiedzą o czym mówię...

InfoBus.pl: Co sprawia ci satysfakcję – co byś zmienił?

Mirosław: Jeżdżę w jedynej i największej tym samym firmie transportu miejskiego w moim mieście, nazywanym dumnie jako "Stolica Podbeskidzia". Dla mnie największą satysfakcję sprawia, że robię to co lubię, a nawet więcej... i robię to z pasją. Chciałbym żeby każdy człowiek na świecie był zadowolony ze swojego zawodu, bo robić coś na siłę to największa kara.

A co bym zmienił? Oj pomysły można nieraz mnożyć i ilu jest pracowników, a jest nas wszystkich naprawdę kilkuset… Myślę, że każdy miałby chociaż jeden pomysł wart rozważenia, ale są od tego osoby, których zdanie jest ostateczne. Na pewno zawsze ta złota zasada, że "kto stoi w miejscu ten się cofa" powinna przyświecać wszystkim, którzy chcą się rozwijać...

InfoBus.pl: Autobusy – jakim modelem teraz jeździsz? Czy chciałbyś go zamienić na jakiś inny?

Mirosław: Odkąd wycofano z eksploatacji w naszym zakładzie słynne Ikarusy 280.26 (tzw. lewary), a miałem taką "bestię" na stanie przez rok, to na ten moment jestem tzw. skoczkiem. Teraz wielu kolegów i ja też wspominamy z sentymentem te wozy, które często wprawiały w ból głowy. To już siedem lat minęło od tamtej pory. Jednak cały czas odkąd się przyjąłem jestem w obsadzie autobusów przegubowych. I takimi właśnie "przegubami" lubię jeździć najbardziej i takie długie wozy mam zazwyczaj ustalane w grafiku, za co jestem bardzo wdzięczny. Teraz nie mamy dużego wyboru w tej kwestii, bo MZK ma tylko dwa rodzaje: Mercedesy Citaro C1 lub Solarisy IV generacji, ale jeśli mam wybierać to wolę Solarisa.

InfoBus.pl: Pasażerowie….

InfoBus.pl: Każdy pasażer to człowiek, ale już na pierwszej stronie pewnej fachowej lektury, pamiętam zdanie: "Osoby pracujące przy przewozie osób, mają ciężki żywot" I teraz po niespełna ośmiu latach jeżdżenia miejskim autobusem mogę podpisać się pod tym zdaniem obiema rękami. Ja uważam, że należy wszystkich traktować tak jak sami byśmy chcieli, by traktowali nas inni. Tyle tylko, że często niestety pasażerowie nie potrafią lub nie chcę nas, kierowców, zrozumieć i to zwłaszcza kierowców w komunikacji miejskiej. W innych środkach transportu pewne rzeczy są oczywiste, a u nas niestety z tą oczywistością wielu ma problem.

To mnie najbardziej zastanawia, bo wszyscy jesteśmy ludźmi i chcemy być szanowani, a często tak nie jest i wymaga to ogromnego przemyślenia przez społeczeństwo swoich zachowań, które często zakrawają na paranoję. Zdarzają się też przypadki, gdzie spotykam się ze zrozumieniem, życzliwością i miłymi słowami od pasażera, ale to ma miejsce zdecydowanie rzadziej. Ja jednak jestem bardzo wyrozumiały i traktuje swojego klienta na najwyższym poziomie i w zgodzie z przyjętymi u nas zasadami. A jak on mi się tym odpłaci, no to już jego sumienie bo świata nie uzdrowię...

InfoBus.pl: Jeden dzień w Twojej firmie. Jak to wygląda?

Mirosław: U nas to właściwie standardowo. Rozpoczęcie pierwszej zmiany jest zazwyczaj między 4 a 5, czasem później. Pobranie dokumentów od Dyspozytora i przygotowanie autobusu na zajezdni poprzez wykonanie obsługi codziennej i wyjazd na miasto... Zakończenie między 13 a 14 chyba, że jest, tzw. krótka służba, no to już można skończyć nawet ok. 8 zjazdem również na zajezdnię.

Drugie zmiany z kolei zaczynamy między 13 a 14 a kończymy nawet ok. 24. No i również są szczytowe zasilenia (tzw. "krótkie" w naszym żargonie) które zaczynamy albo na mieście albo na zajezdni no i kończymy nawet ok. 17 zawsze na zajezdni. A po zjeździe na baze, tankowanie autobusu i odstawienie go na właściwe dla danego modelu stanowisko. Jeszcze tylko ewentualne zgłoszenie usterek i oddanie dokumentów.

InfoBus.pl: Podsumowując - polecasz pracę za "miejskim kółkiem"?

Mirosław: Ja poleciałbym swoją pracę, jak najbardziej osobom, które mają pasje do jeżdżenia autobusami i lubią kontakt z ludźmi oraz są odporne na stres. Jednak jeśli ktoś chce przyjąć się tylko i wyłącznie ze względów ekonomicznych, no to niestety nie da mu to raczej pełnej satysfakcji i nie znajdzie tutaj miejsca dla siebie. Odporność, spokój i podzielność uwagi to bardzo ważne cechy w tej pracy, bo czasem w jednym momencie może skupić się na człowieku wiele czynników, które trzeba przeanalizować i oczywiście starać się nie popełnić błędów a ludzie za kabiną, wbrew pozorom, widzą wszystko.

InfoBus.pl: Dziękujemy i szerokości!

Na koniec zapraszamy wszystkich kierowców zainteresowanych autobusowymi opowieściami do kontaktu pod adresem: redakcja@transinfo.pl lub poprzez FB. Chcemy o Was pisać na łamach InfoBusa, a w zamian - w ramach skromnego podziękowania - wyślemy Wam autobusowe upominki. W tym roku sponsorem nagród jest marka Mercedes-Benz, która nie tylko dba o komfort i bezpieczeństwo pasażerów, ale także kierowców autobusów.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
za kierownicą
kierowca
MZK Bielsko-Biała
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.