Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Zabytkowe autobusy przejechały przez Kraków

infobus
12.06.2017 08:22
0 Komentarzy

Z okazji 90-lecia komunikacji autobusowej w Krakowie,mieszkańcy i turyści mieli niepowtarzalną okazję do przejazdu zabytkowymiautobusami. W niedzielę 11 czerwca przez centrum miasta przejechały najstarszepojazdy, od dawna wycofane z tras. Ale były także autobusy, które obecnieprzewożą pasażerów, w tym elektryczne i hybrydowe.

Parada wyjechała z Zajezdni Tramwajowej Podgórze przy ul. J.Brożka 3 o godz. 11.00, ale wcześniej można było oglądać zabytkowe pojazdy iwybrać ten, w którym się przejedzie. Prawie 30 pojazdów przejechało przez rondoMatecznego, ul. Kalwaryjską, Krakowską, Stradomską, św. Gertrudy, pl.Wszystkich Świętych, ul. Piłsudskiego, al. 3 Maja i zatrzymało się na parkinguprzy stadionie miejskim im. Henryka Reymana. A tam czekały rozmaite atrakcje,m.in. występy muzyczne, zabawy dla najmłodszych oraz przejazdy zabytkowymiautobusami na specjalnej linii, na której kursował m.in. czerwony „Ogórek”.

W paradzie pojechały m.in. najstarszy w Polsce autobus RugbyExpress L, San H01B, popularny „Ogórek” oraz Ikarusy. Nie zabrakłonajnowszych pojazdów, czyli autobusu elektrycznego i hybrydowego. Wszystkichuczestników parady uprzedzono, że wsiadając do autobusu mogli spotkać znanepostaci z przeszłości, które żyły w czasach kursowania tych historycznychpojazdów, np. Marylin Monroe czy Elvisa Presleya.

Krakowska historia

Pierwszą regularną linię autobusową w Krakowie uruchomiono17 stycznia 1927 r. z Prądnika Czerwonego do Barbakanu, choć już cztery latawcześniej z Salwatora na Wolę Justowską w niedzielę i święta kursowały autobusuBenz Gaggenau MS zabierające na pokład 26 osób.

Na przełomie lat 20. i 30. w Krakowie powstało 16 liniiautobusowych, ale nie kursowały one jednocześnie: te o małej frekwencjizawieszano, przekształcano w linie sezonowe lub likwidowano. Z końcem lat30-tych w ruchu codziennym wykorzystywano jedynie sześć-siedem wozów, a w dniświąteczne 12.

-„W sierpniu i wrześniu 1939 roku zarekwirowanowiększość autobusów, w garażach spółki komunikacyjnej zostało ich 13. Za zgodąwładz okupacyjnych autobusy adaptowano do dowozu żywności spoza miasta. Powyjęciu siedzeń nie nadawały się one już do ruchu osobowego” – mówił PAPJacek Kołodziej, kierownik Stacji Obsługi i Remontów w MPK SA w Krakowie.

W latach 1940-41 powstały dwie linie stanowiące przedłużenielinii tramwajowych. Kursowały na nich sprowadzone z Warszawy autobusyChevrolet-bielany z napędem na gaz drzewny. Ruch autobusów na ulicach Krakowazostał zakończony we wrześniu 1944 r. z uwagi na notoryczny brak paliwa izbliżający się front.

Pierwszą po wojnie linię autobusową uruchomiono 19 maja 1945roku na trasie Mateczny – Swoszowice, a w listopadzie 1946 roku uruchomionopierwsze regularne linie: Barbakan – Prądnik Czerwony oraz III most – Prokocim,a następnie do Piasków Wielkich i Lasu Wolskiego. Korzystano wówczas z bardzoróżnego – także pod względem technicznym – taboru, pierwsze nowe autobusykrakowska komunikacja otrzymała wiosną 1950 r. i były to pojazdy węgierskiejmarki Mavag, Przez lata pasażerowie korzystali w Krakowie z różnych autobusów:Ikarus, San, Jelcz, Scania, Volvo, MAN współcześnie najwięcej jest Solarisów.

Pierwszą linię pośpieszną „A” z placu Wolności doCentrum Administracyjnego Huty im. Lenina uruchomiono w 1959 r., a pierwsząlinią przekraczającą regularnie granice Krakowa była „207” z Kleparzado Zielonek kursująca od 1963 r.

Od 1989 r. autobusy miejskie w Krakowie są malowane na kolorbiało-niebieski, a nie jak było wcześniej w całej Polsce na biało-czerwono.

Dziś w Krakowie funkcjonuje ponad 160 linii autobusowych,obsługiwanych przez dwóch przewoźników: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjneoraz Mobilis.

Krakowskie MPK, które zorganizowało niedzielną paradędysponuje jednym z najnowocześniejszych taborów w Polsce. „Wszystkie naszeautobusy są niskopodłogowe. Na regularnych liniach wykorzystujemy obecniesiedem pojazdów elektrycznych, a wkrótce zostanie dostarczonych kolejnych 20tego typu autobusów” – powiedział PAP rzecznik MPK Marek Gancarczyk.(PAP)

Komentarze