Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Zakopane: Jak nie krokusy to ? likwidacja dworca PKS

infobus
04.04.2017 07:41
0 Komentarzy

Od 1 kwietnia 2017 r. w Zakopanem zmieniło się miejsceodjazdów autobusów dalekobieżnych, które kursują teraz z placu przy dworcu PKP.

Zmiana jest wynikiem wypowiedzenia przed miesiącem przeznowego właściciela umowy wszystkim przewoźnikom. Przypomnijmy, że terenzakopiańskiego dworca PKS nigdy nie należał do miasta. Do 1997 roku byłwłasnością Skarbu Państwa, kiedy to wojewoda nowosądecki stwierdził, że napodstawie odpowiednich ustaw nabył prawo do wieczystego użytkowania tegoterenu. W 2005 r. cały majątek zakopiańskiego Przedsiębiorstwa PaństwowejKomunikacji Samochodowego został sprywatyzowany przez ówczesnego wojewodę ? jużmałopolskiego. Mimo że do przetargu stanęły dwie firmy przewozowe, terenynależące do PKS-u zostały sprzedane firmie deweloperskiej.

Obecny burmistrz Zakopanego,tuż po objęciu władzy w ostatnich wyborach samorządowych, kilkukrotnie próbowałodkupić dworzec autobusowy od ówczesnego i obecnego właściciela. Ci jednak niebyli zainteresowani ofertą od miasta. Leszek Dorula wystąpił też w 2015 r. doMinistra Infrastruktury i Rozwoju o unieważnienie decyzji z 1997 r. oprzekazanie nieruchomości w użytkowanie wieczyste, gdyż nie była ona zgodna zprawem. Minister w swoim orzeczeniu z 12 listopada 2015 r. potwierdził, żedecyzja została wydana z naruszeniem prawa, jednak ze względu na to, żenastąpiły dalsze sprzedaże majątku (pierwsza już po kilku miesiącach), niemożna stwierdzić jej nieważności.

Miejskie plany

Zakopiański Urząd Miasta planuje w ciągu trzech lat stworzyćw tym miejscu centrum zintegrowanej komunikacji kolejowej i autobusowej orazwyremontować zabytkowy budynek dworca PKP. Parter zostanie przeznaczony naobsługę podróżnych, zaś na pierwszym piętrze i poddaszu ma znaleźć się mediateka.W nieco mniejszym budynku obok planowana jest m.in. informacja turystyczna iklub muzyczny. W lutym tego roku zakopiański magistrat pozyskał już ze środkówunijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiegoponad 5 mln zł dofinansowania na remont części dworca, złożył też kolejne dwawnioski o dofinansowanie na łączna kwotę ponad 23 mln zł remontu pozostałejczęści budynku oraz budowę centrum komunikacyjnego. Rozstrzygnięcie konkursuspodziewane jest w drugiej połowie tego roku. Władze Zakopanego liczą, żeremont dworca PKP uda się rozpocząć jeszcze w tym roku.

Nowe miejsce odjazdów

Od 1 kwietnia w Zakopanem zmieniło się miejsce odjazdówautobusów dalekobieżnych, które kursują teraz z placu przy dworcu PKP. Pierwszegodziny funkcjonowania nowego miejsca pokazały, że konieczna jest niewielkamodyfikacja rozmieszczenia przystanków. Przez cały weekend podróżnym pomagalimobilni informatorzy.

O zmianie miejsca odjazdów od sobotniego poranka informowałyplakaty w całym mieście, zaś w okolicy dworca autobusowego oraz na placu przydworcu PKP przez cały weekend dyżurowali informatorzy, którzy kierowalipodróżnych na właściwe przystanki. „Mieliśmy sporo pracy, zwłaszcza że pięknapogoda i kwitnące krokusy przyciągnęły do Zakopanego bardzo wielu turystów.Przekierowanie podróżnych na nowe miejsce odjazdów odbywało się płynnie, tymbardziej, że plac przy dworcu PKP jest oddalony od dworca autobusowego raptem okilkadziesiąt metrów” ? relacjonuje jeden z mobilnych informatorów.

Aktualna sytuacja

Wbrew początkowym zapowiedziom, autobusy do Krakowaodjeżdżają ze stanowiska nr 7 w głębi placu, zaś do pozostałych miast (m.in.Gorlic, Kołobrzegu, Kudowy, Limanowej, Lublina, Łodzi, Nowego Sącza, Rybnika,Ustki i Zielonej Góry) ze stanowiska nr 10. Na plac przy dworcu PKPprzeniesione zostały także busy jeżdżące do Białki Tatrzańskiej, DzianiszaGórnego, Gliczarowa Górnego i Skrzypnego (stanowiska 3-6). Z tego samego placuodjeżdżają prywatni przewoźnicy w kierunku Morskiego Oka (stanowisko 1), DolinyKościeliskiej i Chochołowskiej (stanowisko 2) oraz większości miejscowości wpowiecie tatrzańskim i nowotarskim (stanowiska 3-6). Nie zmieniło się z koleimiejsce odjazdów komunikacji miejskiej (linia nr 14 na Harendę i Olczę orazlinia nr 11 na Krzeptówki i Cyrhlę) oraz przewoźników prywatnych, którzykursują do Kuźnic i na Olczę ? przystanki wciąż znajdują się na stanowiskach 7i 8 przed dworcem autobusowym. Jedynym przewoźnikiem dalekobieżnym, który przeznajbliższe tygodnie będzie odjeżdżał z dotychczasowego dworca autobusowego jestPolski Bus.

W budynku dworca PKP znajdują się toalety, przechowalniabagażu, mała gastronomia i poczekalnia. Trwają rozmowy nad otwarciem kasbiletowych oraz dźwiękową informacją o odjazdach autobusów. Władze miasta mająnadzieję, że wszystko będzie gotowe przed weekendem majowym.

Komentarze