TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Zastępczy autobus? Np. hybrydowy Solaris
INFOBUS.PL - Opublikowano: 29.05.2018 15:00:51 1 komentarz
fot. Marcin Nader, poznanskie-autobusy.pl

W Poznaniu pojawił się kolejny autobus hybrydowy. To czteroletni Solaris Urbino 18. Pełni on funkcję pojazdy zastępczego w Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym. Mimo to już zdołał zyskać przydomek.

W Poznaniu pojawił się kolejny autobus hybrydowy. To czteroletni Solaris Urbino 18. Pełni on funkcję pojazdy zastępczego w Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym. Mimo to już zdołał zyskać przydomek.

Czteroletni hybrydowy “jamnik" kursuje od poniedziałku na linii nr 71. Wyprodukowany w 2014 r. Urbino 18 hybrid wcześniej kursowała w szwajcarskim Aarau. Autobus pełni funkcję zastępczego dla pojazdów z poznańskiego taboru. Spowodowane jest to tym, że tamtejsze Nowe Urbino 18 przechodzą akcję serwisową. Mimo to spalinowo-elektryczna “Biała Dama II", bo taki przydomek nadano autobusowi została dostosowana do standardów obowiązujących w poznańskiej komunikacji.

Czas wspomnieć o układzie napędowym przegubowego "jamnika". Pojazd wyposażono napęd równoległy firmy Allison. Jednostkę napędową stanowi silnik Cummins ISB6.7E6 280B o mocy 209 kW. Dodatkowo funkcja start – stop umożliwia rozruch jak i zatrzymanie pojazdu wyłącznie przy pomocy silnika elektrycznego. Prąd, który zostaje odzyskany w wyniku rekuperacji trafia do zasobników energii. Układ jezdny oparto na osiach firmy ZF. Niewątpliwą zaletą, która istotnie wpłynie na komfort jazdy jest zastosowanie niezależnej osi przedniej ZF RL82EC.

Naturalną wentylację zapewniają przesuwne okna oraz umieszczone nad sufitem wentylatory nadmuchowe. Przestrzeń pasażerska jest klimatyzowana przy pomocy dwóch urządzeń produkcji firmy Konvekta. Ukłonem w strony kierowcy jest to, że ma on do dyspozycji niezależną klimatyzację swojego miejsca pracy.

Warto przypomnieć, że pierwszą hybrydą, którą zakupiło poznańskie MPK był również Solaris. Autobus wprowadzono do ruchu w 2008 roku. W porównaniu do jego ex szwajcarskiego “brata" posiada nieco inne wyposażenie, a także mniej ekologiczny silnik diesla. Spełnia on bowiem tylko normę EEV.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
tabor
MPK Poznań
Solaris
hybryda
test
  • Sebastian Rożentalski – 29.05.2018

    Dzisiaj jeździ na 320.

  • Bartłomiej Janczewski – 29.05.2018

    O jaką akcję serwisową chodzi?

  • Tomasz Szydłowski – 29.05.2018

    Tam również jest zamontowana jednostka Allison Ev50? To zasadniczo jest układ szeregowo-równoległy. Choć producent klasyfikuje go jako układ równoległy... Ponieważ następuje tutaj jednocześnie podział momentu obrotowego silnika spalinowego na koła i na generator elektryczny, oraz sumowanie momentu z silnika spalinowego i elektrycznego. Wszystko objaśniono w poniższych PDF'ach. :) http://portal1.cdta.org/maintenance/eLearning/Allison%20Electric%20Drive%20Theory%20of%20Operation.pdf https://www.cityofmadison.com/metro/news/docs/HybridBuses-Allison.pdf

  • Mateusz Sobolewski – 29.05.2018

    Szwajcarzy mają dobry gust jak oddali 4 letni wóz z powrotem solarisowi xD

  • Najlepszy Produkt – 29.05.2018

    Niektórzy już tworzą jakieś teorie spiskowe.

  • PauloBusiak – 29.05.2018

    Chyba gest a nie gust :-)

  • Adam Kaczorkiewicz – 30.05.2018

    Skąd autor tego artykułu ma te wyssane z palca informacje? Kierowca nie ma swojego agregatu klimy, jest "chłodzony" z dużej Konvekty przestrzeni pasażerskiej. To co widać nad I wejściem to klima do baterii. A i silnik tam jest 187kW a nie 209..

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.