TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Zielona Góra podsumowuje zielony projekt. I dziękuje 19 firmom [FILM]
InfoBus.pl - Opublikowano: 14.09.2020 13:00:45
Zielona Góra podsumowuje zielony projekt i dziękuję 19 firmom

Zielona Góra miastem zielonej komunikacji.

9 września w zielonogórskiej Palmiarni odbyło się uroczyste podsumowanie projektu Zintegrowany system niskoemisyjnego transportu publicznego w Zielonej Górze.

Gości przywitał prezydent miasta Janusz Kubicki w towarzystwie Bachusa. Głos na temat projektu zabrał m. in. zastępca prezydenta Krzysztof Kaliszuk. Obaj podsumowali unijny projekt pn. "Zintegrowany system niskoemisyjnego transportu publicznego w Zielonej Górze", który zyskał dofinansowanie z budżetu Unii Europejskiej ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Z kolei dane w liczbach przedstawił Robert Karwacki, zastępca dyrektora ds. technicznych MZK:

-"W ramach projektu zakupiliśmy 43 autobusy elektryczne, zakupiliśmy 17 autobusów przegubowych zasilanych silnikiem Euro 6, wybudowaliśmy nowoczesne Centrum Przesiadkowe do obsługi pasażerów, przebudowaliśmy zajezdnię, przygotowując ją do obsługi autobusów elektrycznych, jak również zmodernizowaliśmy 11 pętli, na których zbudowaliśmy nasz system szybkiego ładowania autobusów. Na obecnym etapie kończymy rozbudowę tablic informacji pasażerskiej i stawianie stacjonarnych automatów do sprzedaży biletów na 11 przystankach."

Zobaczcie, co zrobiła Zielona Góra na filmie:


Trzy lata temu

Umowa o dofinansowanie została podpisana w dniu 30 października 2017 r. i od tej daty rozpoczęły się zmiany infrastrukturalne oraz taborowe w zielonogórskiej komunikacji miejskiej.

Cały projekt był na tyle duży, że został podzielony aż na 23 kontrakty – obejmujące swoim zakresem poszczególne fazy jego realizacji: począwszy od przygotowania dokumentacji przetargowych i kosztorysowych oraz wykonania prac projektowych, poprzez wykonawstwo dostaw i robót budowlanych, aż po nadzór nad pracami.

Z punktu widzenia mieszkańców miasta i pasażerów zielonogórskiej komunikacji miejskiej, kluczowe znaczenie miało 10 obszarów:

  • "Dostawa fabrycznie nowych elektrycznych niskopodłogowych autobusów" – w ramach której zakupiono 47 elektrobusów marki Ursus City Smile CS12LFE. Wówczas było to największe jednorazowe zamówienie na autobusy elektryczne w całej Europie.

  • "Dostawa fabrycznie nowych przegubowych niskopodłogowych autobusów miejskich" – w ramach której zakupiono 17 autobusów przegubowych (o długości 18 m) marki Mercedes Conecto G, z silnikami diesla Euro 6;

  • "Przebudowa Zajezdni Autobusowej MZK w Zielonej Górze" – która obejmuje m.in. budowę nowych obiektów kubaturowych (hali obsługi autobusów i wiaty, pod którą będą garażować autobusy elektryczne), przebudowę i rozbiórkę części istniejących obiektów oraz przebudowę układu komunikacyjnego,

  • "Budowa Centrum Przesiadkowego" oraz parkingu dla samochodów osobowych i rowerów Bike&Ride w rejonie dworca PKP wraz z przebudową układu drogowego, w celu skomunikowania Centrum Przesiadkowego z drogami publicznymi,

  • "Budowa infrastruktury elektro-energetycznej i teletechnicznej wraz z przebudową pętli autobusowych dla systemu stacji ładowania autobusów" – w ramach której – poza inwestycjami wymienionymi w nazwie kontraktu – założono dostawę, montaż i uruchomienie monolitycznej kontenerowej stacji transformatorowej na potrzeby zajezdni MZK,

  • "Dostawa stacji ładowania" autobusów elektrycznych na pętlach autobusowych oraz terenie zajezdni – w ramach której przewidziano objęcie systemem telemetrycznym wszystkich stacji ładowania i autobusów elektrycznych,

  • "Zadaszenie peronów Dworca PKP" – obejmujące zadaszenie ciągu pieszego pomiędzy peronami dworca PKP i placem przesiadkowym; cały obszar zadaszenia, tj. Centrum Przesiadkowe i perony, zrealizowany zostanie w jednym, spójnym stylu architektonicznym – zarówno w zakresie wyglądu, jak i przyjętych rozwiązań materiałowych,

  • "Przebudowa wiaduktu pod torami PKP przy ul. Batorego w Zielonej Górze",

  • "Rozbudowa systemu informacji pasażerskiej w czasie rzeczywistym i systemu zarządzania flotą pojazdów MZK" – w ramach której zostanie zakupione nowoczesne oprogramowanie do tworzenia rozkładów jazdy i zarządzania flotą pojazdów oraz nowe elektroniczne tablice przystankowe,

  • "Budowa i przebudowa pętli oraz peronów przystankowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą" – wprowadzająca nowe, dogodne rozwiązania zarówno dla pasażerów, jak i ułatwiające pracę kierowcom autobusów komunikacji miejskiej.

Co dalej?

Przed MZK Zielona Góra pozostaje zakończenie ostatnich prac z unijnego projektu, jak przebudowa przebudowa przystanków, rozbudowa tablic informacji pasażerskiej i postawienie stacjonarnych automatów do sprzedaży biletów.

To jednak nie wszystko. Zakład planuje zakupić kolejne 12 autobusów elektrycznych i wybudować pętlę na osiedlu Mazurskim.

Poza tym MZK będzie przekształcone w spółkę. Najprawdopodobniej od 1 stycznia 2021 r.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
konferencja
elektrobus
MZK Zielona Góra