Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Zielona Góra w elektrycznym dialogu

infobus
11.05.2015 17:00
0 Komentarzy

11 maja, spółka MZK Zielona Góra zakończyła przyjmowaniewniosków do dialogu technicznego w zakresie projektu ?Autobusy elektryczne zelementami systemu telemetrycznego?. W grę chodzi zakup 80 elektrobusów, w tym:

  • 60 szt. autobusów o długości 12 m (solo, trzydrzwiowe zukładem 1+2+2 lub 2+2+2);

  • 20 szt. autobusów o długości 18 m (przegubowe, 4 drzwiowe zukładem 1+2+2+2 lub 2+2+2+2).

MZK przewiduje dzienny przebieg dla pojazdów na poziomie 350km. Autobusy elektryczne mają być wyposażone w system umożliwiający „wolne”ładowanie na zajezdni w godzinach nocnych i system „szybkiego” ładowaniaw trakcie realizacji dziennego rozkładu jazdy (podczas przerw na pętli autobusowej).Przewoźnik chce, aby przebieg (w najgorszych  warunkach klimatycznych i drogowych) wynosiłminimum 50 km pomiędzy ładowniami. Z kolei minimalna, wymagana pojemność autobusówto:  – 70 osób pojazd solo; – 110 osób pojazdprzegubowy. MZK przewiduje dostawę elektrycznych autobusów w trzech transzach.Dodatkowo system telemetryczny zainstalowany w pojazdach ma umożliwić śledzeniena bieżąco całej elektrycznej floty. Dyspozytor na ekranie swojego komputera mawidzieć poziom naładowania akumulatorów, przewidywany zasięg pojazdu, rejestracjęparametrów, generowanie sygnałów ostrzegawczych, itp.

Cel – platforma wiedzy

Generalnie celem zielonogórskiego dialogu technicznego jestpozyskanie wszelkich informacji na temat najnowszych rozwiązań, które mogą byćwykorzystywane przy przygotowaniu postępowania o udzielenie zamówieniapublicznego na wybór dostawcy autobusów elektrycznych. -?Jesteśmy przekonani,że dialog ten stanie się platformą wymiany wiedzy, która pozwoli tak opracowaćspecyfikację istotnych warunków zamówienia, aby uzyskać najlepsze z dostępnychna rynku rozwiązania i dokonać wyboru najkorzystniejszej oferty do realizacji zamówienia?? informuje MZK Zielona Góra.

 Elektryczny rok 2016

-?Wierzę, że w 2016 r. autobusy elektryczne wyjadą na uliceZielonej Góry?- deklaruje prezydent miasta Janusz Kubicki. Miasto chce wymienićcałą dotychczasową flotę MZK i kupić 80 autobusów napędzanych energiąelektryczną. Ich szacunkowa wartość to 145 mln PLN. Pieniądze na ten cel ? zdaniemprezydenta miasta – obiecało przyznać Ministerstwo Infrastruktury poprzezwciągnięcie zielonogórskich elektrobusów na listę projektów indywidualnych dlaProgramu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Całkowita wartość e-projektuto 195 mln PLN, z czego wkład własny ma wynieść 65 mln PLN. Na ten celpieniądza miałby wyłożyć spółka Polskie Inwestycje Rozwojowe. W tej sprawiecały czas trwają negocjacje. W rozbiciu na poszczególne zadania projektZielonej Góry wygląda następująco: – zakup floty 80 elektrobusów – wartość 145mln zł;- budowa stacji ładowania – 21 mln zł,- przebudowa zajezdni MZK ZielonaGóra i jej przystosowanie do obsługi elektrobusów – 30 mln zł,- szkoleniepersonelu MZK ? 1 mln zł. Do tego dochodzą jeszcze infrastrukturalneprzedsięwzięcia, takie jak rozbudowa systemu dynamicznej informacjipasażerskiej o kolejne tablice, a przede wszystkim budowa CentrumPrzesiadkowego przy dworcu PKP Zielona Góra za 17 mln zł. Tutaj docelowo mapowstać rondo, sześć przystanków autobusowych i zadaszone połączenie z stacją.Pozostałe zmiany to: – remont al. Wojska Polskiego, ul. Bohaterów Westerplattei ul. Zacisze za 18 mln zł oraz przebudowa wąskiego most kolejowego przy ul.Batorego za 4 mln zł. Miasto jeszcze w tym roku chce rozpisać przetargi na teinwestycje. Elektryczne autobusy miałyby zacząć kursować jeszcze w 2016 r. Faktten potwierdza najnowsza umowa MZK na wynajem autobusów podpisana z firmąAJ-Tech. Na jej postawie zielonogórska flota powiększyła się o pięć, 12-letnichautobusów MAN Lion`s City, które wcześniej kursowały w Szwajcarii. Obsługująone dodatkowe zadania komunikacyjne, jakie powstały po połączeniu się miasta zgminą z dniem 1 stycznia br. Miesięczny koszt dzierżawy jednego takiego pojazduto 6,659 tys. zł, co w skali roku przy 5 egzemplarzach daje sumę 399,54 tys.zł. To stosunkowo niewielki koszt, a przy ambitnych, elektrycznych planachmiasta zapewnia bardzo pożądaną teraz elastyczność.

Komentarze