TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Zielona Góra wybiera elektrobusy Ursusa!
InfoBus.pl - Opublikowano: 10.10.2017 13:44:13 24 komentarze
Zielona Góra wybiera elektrobusy Ursusa

9 października 2017 r. Centrum Unijnych Projektów Transportowych zatwierdziło zielonogórski projekt systemu transportu niskoemisyjnego. Dzień później spółka MZK Zielona Góra wybrała ofertę Ursusa jako najkorzystniejszą w przetargu na 47 autobusów elektrycznych. Umowa z CUPT zostanie podpisana 30 października. Zapewne parę dni później stosowany dokument MZK podpisze z Ursusem.


Realizacja całego, niskoemisyjnego działania Zielonej Góra będzie kosztować to 266 milionów złotych brutto. Dofinansowanie z Unii Europejskiej (w ramach POIiŚ) to prawie 170 milionów netto, niecałe 40 milionów netto pokryje miasto, 13 mln zł netto zaś PKP. Poniedziałkowa decyzja Centrum dała "zielona światło" do rozstrzygnięcia największego w Polsce zamówienia na zakup 47. szt. niskopodłogowych elektrycznych autobusów miejskich klasy MAXI, zorganizowanego przez Miejski Zakład Komunikacji w Zielonej Górze. O tym historycznym kontrakcie pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ.

W elektrycznym boju w Zielonej Gorze starło się dwóch producentów:

  • Ursus z autobusami CitySmile 12 LFE w łącznej cenie 96 482 700,6 PLN brutto / 78 441 219 PLN netto, co daje jednostkową cenę netto CS12LFE na poziomie 1 668 962,1 PLN netto. Konsorcjum zaproponowało wydłużenie o 24 m-ce gwarancji z terminem dostawy do 30.11.2018 r.

  • Solaris z autobusami Nowe Urbino 12 electric w łącznej cenie 101 041 671 brutto / 82 147 699 PLN netto, co daje jednostkową cenę netto nU12e na poziomie 1 747 823,3 PLN netto. Spółka zaproponowała wydłużenie o 24 m-ce gwarancji z terminem dostawy do 30.11.2018 r.

Ursus górą!

10 października oferta konsorcjum Ursus Bus wybrana została jako najkorzystniejsza w przetargu, z maksymalną liczbą 100 pkt., w tym:

  1. 60 pkt w kryterium Cena

  2. 10 pkt w kryterium Gwarancja (maksymalnie 24-mce od minimalnego okresu gwarancji, czyli 24 m-cy)

  3. 10 pkt w kryterium Skrócenie terminu pierwszej dostawy autobusów

  4. 10 pkt w kryterium Zużycie energii elektrycznej autobusu wg SORT 2 poniżej 1 kWh/km

  5. 10 pkt w kryterium Monitorowanie ciśnienia w ogumieniu z pozycji kierowcy

Elektryczna konferencja

Z tej okazji w Urzędzie Miasta miała miejsce konferencja na temat wprowadzenia elektrycznych autobusów w Zielonej Górze. Na temat innowacyjnego rozwiązania dla miejskiej komunikacji wypowiadał się prezydent miasta Janusz Kubicki i dyrektor MZK, Barbara Langner.

-"Będą to – wszystko na to wskazuje – autobusy polskiej produkcji. Nie będzie to Solaris, ale najprawdopodobniej firma Ursus. Żaden z zachodnich producentów nie był w stanie przystąpić do postępowania w związku z tym, że nie posiadają jeszcze autobusów elektrycznych. Jedyny teoretycznie producent spoza Polski to Skoda, natomiast Skoda współpracuje z Solarisem, więc jest to jakby lustrzane odbicie tego, co robi Solaris. Natomiast zachodni producenci – Volvo powiedziało, że chyba w lutym przyszłego roku jest w stanie dostarczyć autobusy na testy – poinformował Janusz Kubicki i dodał: - Zbliżamy się do najważniejszych momentów jeśli chodzi o zintegrowany system niskoemisyjnego transportu publicznego. Jestem troszkę i zdenerwowany, i bardzo zadowolony, bo to największy projekt jaki miasto Zielona Góra realizuje w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat.

Jak już wspomnieliśmy wartość oferty brutto Ursusa wynosi 96.482.700,60 zł. Dostawy będą realizowane w 2018 roku. Pierwsze pojazdy najprawdopodobniej pojawią się w maju bądź czerwcu przyszłego roku. Reszta dojedzie do końca roku. Po zrealizowaniu e-dostaw zielonogórski transport miejski będzie w prawie 70% całkowicie zeroemisyjny

Nie tylko elektryki

Dodatkowo po ulicach miasta będzie jeździć 17 autobusów przegubowych Mercedes-Benz Conecto LF G z silnikami diesla Euro 6. Te klasyczne pojazdy będą kosztować MZK prawie 27 milionów złotych. brutto. MZK wybrało ofertę EvoBus Polska także 10 października i zapewne niebawem podpisze umowę na te pojazdy.

Obecna na konferencji dyrektor MZK Zielona Góra, Barbara Langner przyznała, że posiada obawy związane z wielką inwestycją, ale jednocześnie bardzo się z niej cieszy.


Sprawdź też:
przetarg
elektrobus
MZK Zielona Góra
Ursus
  • xyz – 10.10.2017

    No to pół roku opóźnienia gwarantowane. Od razu mogą robić 50, w tym 3 gratis jako kary umowne.

  • But – 10.10.2017

    Będziecie jeszcze żałować tego lubelskiego zakupu, oj będziecie. Ursus z 10 elektrykami sobie nie może dać radę, co dopiero z 47...

  • Egon antyTrajtor – 10.10.2017

    Szczerze mówiąc trochę się dziwie Zielonej Górze. Tak duży przetarg daje tak nie opierzonej firmie. Oczywiście ma prawo do tego. Coś czuję rekordowe opóźnienia. No ale.. zielona to w sumie Kargule więc swój ciągnie do swego :)

  • TomTm – 10.10.2017

    No cóż, oby się to sprawowało lepiej niż w Warszawie.
    Wiadomo, wolałbym Solarisa, ale Ursusowi należy życzyć powodzenia.

  • Ursus radość – 10.10.2017

    Pisałem o wygranej Ursusa w Zielonej Górze ale mi nie wierzyliście. Teraz już wiecie. Cieszę się bardzo.

  • Zasłużona kara – 10.10.2017

    No i zielonka ma to na co sobie zasłużyła w postępowaniu przetargowym... zamiast wyspecyfikować autobusy dopuścili do złożenia oferty speców... od nie wiadomo czego... ponieważ aktualnie firma ursus nie potrafi zrobić dobrze nawet traktorów :). No i spotkała ich dotkliwa kara w postaci "pseudobusa"
    Najsmutniejsze jest to że wyrzucili kupę milionów publicznych pieniędzy w błoto. Już teraz składam kondolencje biednym pasażerom z Zielonej Góry :(.

  • wpk – 11.10.2017

    10 Warszawskich pół roku robili, a tu rok na 5 razy tyle?

    Pomijam już, że Warszawskie są o wiele bardziej awaryjne od starszych Solarisów...

  • MichalK – 11.10.2017

    Widząc opóźnienie w Warszawie i ich "jakość", to można sądzić że może do początku 2020 wyrobią się ze wszystkimi.

  • . – 11.10.2017

    I gitara. Za 10 lat będzie komplet Ursusów w Zielonej.

  • . – 11.10.2017

    Ehhh, współczujemy Zielonej i łączymy się w bólu. To przykre, że daliście się wkopać w taki dół.

  • 321 – 11.10.2017

    Zielona ma to co chciała, a od Solarisa są jak najdalej i dobrze. Wybrać mniejsze zło Solaris = Ursus, to też wziąłbym Ursusa. Widać, że uczą się na błędach północnej stolicy województwa, gdzie więcej Solarisa już nie będzie.
    Hejterom przypominam, komentarze są do artykułu, a nie do komentarzy innych. Kto mnie pojedzie temu głowa nie robi ;)

  • Ursus sukces – 11.10.2017

    Jak można chwalić Ursusa i nazywać Solarisa złem? Przecież Ursus to jest Solaris Urbino złożony z gorszych materiałów przez niedoświadczonych pracowników. Jeżeli Solaris jest zły, to Ursus jest jeszcze gorszy. W Zielonej Górze szykuje się armagedon jak w Częstochowie, bo te autobusy będa wyprodukowane z dużym opóźnieniem, a ostatnie sztuki z fatalną jakością w pośpiechu. Grupa kapitałowa Ursusa musi się przygotować na ogromne straty, żeby się nie przekręcili jak Solbus. Tak więc sukcesem będzie jak w 2019 roku marka Ursus będzie nadal istniała.

  • co za czubek – 11.10.2017

    @321: bierz mniej, bo widzimy że srogie piguły za mocno weszły. "są jak najdalej i dobrze" - klepki ci już całkiem poprzestawiało, właśnie najgorzej! Nie chcieli dobrych aut to mają, ale problem. Ojj będzie, będzie i to prędzej niż myślisz - a takie wymyślone bajeczki to sobie możesz opowiadać swoim koleżkom z piaskownicy, bo na takim poziomie sie zatrzymałeś.

  • LU – 11.10.2017

    TYLKO URSUS !!!

  • . – 11.10.2017

    @lu: ADMINISTRACJA mam nadzieję będzie usuwać ten bezzasadny spam, który nic nie wnosi do konwersacji.

  • Fjodor – 13.10.2017

    Nikt rozsądny nie puściłby przetargu na tyle kasy i autobusów z tak słabymi punktowanymi wymaganiami. Roztrzygniecie i Ursus ze 100% punktów... mówi wiele. Niestety są uzasadnione (Warszawa) obawy, że zielonogórzanie dostaną słaby produkt z wieloma wadami. Sami już o tym wiedzą - vide wypowiedź p. Prezes. SZKODA

  • Zielona Góra – 13.10.2017

    HOUSTON, MAMY PROBLEM! IT'S URSUS.

  • k – 13.10.2017

    Sama p Prezes mówi, że szkoda iż nie Solaris. Chyba o czymś to świadczy panowie?

    @zielona: dokładnie.

  • BV – 14.10.2017

    JAK DOBRZE PÓJDZIE TO TRZY BĘDĄ GRATIS . Będzie na części ,oby tylko nie wyszła Częstochowa BIS .

  • 321 – 14.10.2017

    @co za czubek. Dobry dla siebie nick wybrałeś. Komentarz do artykułu super! ZERO argumentów dzieciaczku i ZERO wiedzy technicznej i teoretycznej. Tylko obrażasz i wyzywasz tak jak większość "prawdziwych miłośników" którzy dopiero zaczęli w tym siedzieć - a pojęcia ŻADNEGO.
    Powiem ci coś, popracuj nad logicznym myśleniem a wtedy pogadamy, póki co tymi docinami mało co robisz na mnie wrażenie.

    Ursus jest w tej samej sytuacji co Solaris 20 lat temu. Miłośnik komunikacji jeżeli tak już ktoś się nazywa powinien wspierać każdą markę, ponieważ to sprzyja w dużym stopniu na rozwój komunikacji miejskiej ogólnie. Nooo ale są też miłośnicy.. Urususa (żeby tylko powkurzać innych), Solarisa (tych chyba najwięcej, złapanych na za dobry marketing), MANa itd. wiedzy żadnej, ale bronić wyzwiskami trzeba!

  • śmiech na sali z czubka 321 – 14.10.2017

    BUAHAHAHAHAHAHAHAHAHHA

  • ;) – 14.10.2017

    321: ty nie zrobiłeś żadnego wrażenia na nas więc radze skończyć pieprzyć te swoje bajeczki ;)

  • Xas – 15.10.2017

    @321 ma rację, tylko umiecie z wyzwiskami bronić co za tempacy do potęgi n

  • . – 15.10.2017

    xas: pomyliłeś fora.

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.