TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Zielona Góra zamawia 47 elektrobusów. Jeszcze raz
InfoBus.pl - Opublikowano: 18.04.2017 12:17:17 14 komentarzy
Zielona Góra zamawia 47 elektrobusów. Jeszcze raz

Miejski Zakład Komunikacji w Zielonej Górze ponowił rekordowe w Polsce - i jak do tej pory największe w naszym regionie Europy - zamówienie na zakup autobusów eklektycznych. Przewoźnik ? podobnie jak w przegubowym przetargu ? zmienił zasady oceny ofert. Budżet przeznaczony na elektrobusy pozostał bez zmian.

Cały czas przedmiotem zamówienia jest dostawa 47. fabrycznie nowych elektrycznych niskopodłogowych autobusów miejskich o długości 12 m plus dwóch pojazdów serwisowych (utrzymania ruchu oraz pogotowia technicznego). Zakup jest realizowany w ramach projektu "Zintegrowany system niskoemisyjnego transportu publicznego w Zielonej Górze" planowanego do współfinansowania z budżetu Unii Europejskiej ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014?2020.

Zapisany w SIWZ termin dostaw jest identyczny jak poprzednim razem  ? pierwsza dostawa to 1 lipca 2018 r., a ostatnia 30 listopada 2018 r.

Bez zmian pozostały też wymagania finansowe względem oferentów, czyli: wadium 1 000 000,00 PLN; zdolność kredytowa nie mniejsza niż 25 000000 PLN; polisa OC na sumę co najmniej 15 000 000 PLN. W zakresie wymaganego doświadczenia, oferenci nadal muszą wykazać że w okresie ostatnich 3 lat wykonali zamówienia polegające na dostawie w ilości minimum 15 pojazdów elektrycznych pow. 7,5 t. DMC, w tym jedno zamówienie na dostawę w ilości minimum 7 fabrycznie nowych niskopodłogowych autobusów miejskich lub trolejbusów.

Zielonogórskie nowości

W drugim podejściu MZK zmienił szacunkowy koszt kontraktu. Aktualny to 111 800 000.00 PLN netto, a poprzedni 120 900 000.00 PLN netto. Natomiast sam budżet na elektrobusy ? odczytany na otwarciu ofert w I przetargu ? pozostał bez zmian. To: 95 912 940 PLN brutto / 77 978 000 PLN netto, co daje jednostkową cenę netto elektrobusu na poziomie 1 659 106 PLN netto.

Podobnie jak w powtórzonym  na początku zeszłego tygodnia przetargu MZK na pojazdy przegubowe, zmieniły się kryteria wyboru najkorzystniejszej oferty. Są one teraz następujące:

  • Gwarancja / Waga: 10 % (maksymalnie 24-mce od minimalnego okresu gwarancji, czyli 24 m-cy);

  • Skrócenie Terminu Pierwszej Dostawy Autobusów / Waga: 10 % (maksymalnie o 4 tygodnie);

  • Zużycie energii elektrycznej autobusu wg SORT 2 poniżej 1 kWh/km / Waga: 10 %;

  • Monitorowanie ciśnienia w ogumieniu z pozycji kierowcy / Waga: 10 %;

  • Cena - Waga: 60 %

Natomiast w I przetargu MZK zastosowało taki zestaw kryteriów:

  • Wymagania techniczne / Waga: 30 %

  • Gwarancja / Waga: 10 %

  • Cena - Waga: 60 %

Elektryki poza budżetem

Przypomnijmy, że w ramach I przetargu MZK Zielona Góra na 47 szt. elektrobusów klasy MAXI swoje oferty złożyły dwie firmy:

  • Ursus z autobusy CitySmile 12 LFE w łącznej cenie 104 999 737,20 PLN brutto / 85 365 640 PLN netto, co daje jednostkową cenę netto CS12LFE na poziomie 1 816 290,2 PLN netto.

  • Solaris z autobusami Nowe Urbino 12 electric w łącznej cenie 104 977 917 PLN brutto / 85 347 900 PLN netto, co daje jednostkową cenę netto nU12e na poziomie 1 815 912 PLN netto.

Obie oferty nie zmieściły się jednak budżecie zamawiającego - tańszy Solaris przekroczył go aż o 8,5 mln PLN brutto. Dlatego postępowanie zostało unieważnione. Czy tym razem będzie podobnie? Zobaczymy. Na pewno zapowiada się kolejny polski pojedynek Solaris vs. Ursus. Natomiast brak udziału w pierwszym przetargu zagranicznych oferentów jest zastanawiający.

Szerszy zakres

Unijny projekt pn."Zintegrowany system niskoemisyjnego transportu publicznego w Zielonej Górze" to strategiczne dla miasta inwestycje, mające z jednej strony odnowić tabor, a z drugiej sprawić, by komunikacja miejska była mniej uciążliwa dla środowiska. Pierwszym krokiem do elektryfikacji taboru będzie budowa centrum przesiadkowego i przebudowa układu ulicznego w pobliżu dworca PKP. Powstanie też zadaszenie łączące centrum MZK z dworcem. Na peronach pojawią się nowe wiaty. Tu też powstaną stanowiska do szybkiego ładowania autobusów przy pomocy pantografów. Po wykonaniu sieci ładowarek na 11 pętlach i w zajezdni, możliwe będzie wpuszczenie na ulice elektrycznych autobusów.

-"Zielona Góra rozwija się i chce się dalej rozwijać. Wiele inwestycji w każdej z dziedzin ? od transportu, poprzez oświatę, kulturę poprzez tereny zielone. Również dużo środków na dbanie o jakość życia w mieście, na przykład poprzez elektryczne autobusy, które mają poprawić jakość powietrza, więc to jest ważne. Do tego ścieżki rowerowe, to także dbanie o to, żeby w mieście było jak najmniej spalin, temu służą także nowe rozwiązania komunikacyjne. Naprawdę budżet bardzo ambitny, ale wierzę w to, że możliwy do zrealizowania. Duża zasługa oczywiście środków unijnych, bo o to walczymy od wielu, wielu lat" - powiedział prezydent Zielonej Góry, Janusz Kubicki.

Co z dialogu?

Przypomnijmy, ze w maju 2016 r. spółka MZK Zielona Góra zakończyła przyjmowanie wniosków do dialogu technicznego w zakresie projektu "Autobusy elektryczne z elementami systemu telemetrycznego". Wówczas w grę wchodził zakup aż 80 elektrobusów, w tym: 60 szt. autobusów o długości 12 m (solo, trzydrzwiowe z układem 1+2+2 lub 2+2+2); 20 szt. autobusów o długości 18 m (przegubowe, 4 drzwiowe z układem 1+2+2+2 lub 2+2+2+2).

Jak widać czas zweryfikował te plany i teraz mamy 47 elektrobusów klasy MAXI i 17 autobusów przegubowych z silnikami diesla Euro 6 klasy MEGA. Zapowiada się gorąca wiosna w Zielone Górze.


Sprawdź też:
MZK Zielona Góra
przetarg
tabor
  • Tylko MAN – 18.04.2017

    No tak znowu Obsralis Złomrino szmelcowaty Ursus. A gdzie MAN i Mercedes? Zielona Góra zasługuje na porządny tabor a nie produkty autobuso-podobne.

  • K – 18.04.2017

    MAN jeszcze w seryjnej produkcji nie ma elektryków.

  • Elmo – 18.04.2017

    Mercedes też się obciaga

  • w – 18.04.2017

    WYCHODZI na to że dla tylko MANa najlepszy będzie BYD. HAAAAAAAAAAAAAAA HAAAAAAAAA. I obym się (nie) mylił.

  • LU – 18.04.2017

    TYLKO URSUS !!!

  • Maciek_150 – 19.04.2017

    MAN, made in Poland, to jest wyrób autobusopodobny. Nie chcę już tego MAN-owskiego szmelcu w Zielonej. Wolę Solarisy, które są ładniejsze i lepiej zmontowane od "polskich" MAN-ów.

  • zniesmaczony – 19.04.2017

    A może zamiast inwektyw, jakieś konkrety? Forum fachowców od obrażania.... ;(

  • Tylko MAN – 19.04.2017

    Maciusiu
    Że niby MAN to szmelc? HAHA Man robi najlepsze wozy na rynku. Ty lepiej spójrz na tego twojego Obsraliska. Większego złomu niż polskie autobusy to chyba nie ma. Jak to wogóle wygląda. Niedobrze mi się robi jak widze Urbino.

  • w – 19.04.2017

    @ Tylko MAN ani MB niedorastają OBRASRALISKOWI do PIĘT . Obie firmy w e-mobilności są daleko za Solarisem . Dlatego jak czytam takie bzdury to myśle, że po świętach ktoś jeszcze na....... y. Każda firma ma swoje + i - więc po grzyba się obrażać . Jestem też zniesmaczony .

  • bf – 19.04.2017

    @Tylko MAN Solarisy to najlepsze autobusy na rynku.

  • tolek – 19.04.2017

    proponuje Ursusa firma polska to jest bardzo duży + mają dobre produkty

  • Polak – 19.04.2017

    TYLKO URSUS ! Polska firma, która płaci podatki w Polsce, a nie tak jak obsralis, który płaci je gdzieś na Cyprze !!!

  • x – 19.04.2017

    Drogi @ Polaku za rok PiS WSADZI CI ręke głębiej do kieszeni to zobaczysz gdzie będziesz chciał lokować swój dochód . Te firmy które tak robią jeszcze istnieją , bo niedały się okraś. Polska to dziwny kraj za dużo polityki mało praktyki .

  • Zib – 31.07.2017

    @x
    Ty już bierzsz kase od obcych? Wolę polskiego Ursusa nawet jesli jest nieco gorszy ale POLSKI!

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.