Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Zmiany na lotniskowych liniach ZTM

infobus
07.02.2019 11:00
0 Komentarzy

Nowe przystanki, dodatkowe nocne kursy, korekty godzinodjazdów, a także krótsze czasy przejazdu – to najważniejsze zmiany wrozkładzie jazdy metropolitalnych autobusów do lotniska Katowice. Zaczną oneobowiązywać od 11 lutego br.

O zmianach poinformowało w środę biuro prasoweGórnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM), zrzeszającej 41 miast i gmincentralnej części woj. śląskiego.

Uruchomienie przez Metropolię w listopadzie 2018 r. czterechautobusowych linii ekspresowych na lotnisko Katowice poprzedziło przejęcieprzez nią od początku stycznia 2019 r. organizacji całej komunikacji miejskiej- od trzech dotychczasowych tamtejszych organizatorów.

Autobusy kursujące do portu lotniczego są oznaczonesymbolami AP1, AP2, AP3 i AP4. Ich trasy to dla AP1: Gliwice Plac Piastów –Zabrze Multikino – Bytom Karb – Piekary Śląskie Szarlej Kaufland – PyrzowicePort Lotniczy (obecny czas jazdy: 64-76 min), AP2: Katowice Dworzec – KatowiceSokolska – Katowice Strefa Kultury – Sosnowiec Dworzec PKP – Będzin Stadion –Pyrzowice Port Lotniczy (54-65 min) oraz AP3: Katowice Dworzec – Pyrzowice PortLotniczy (45-50 min). W przypadku linii tyskiej AP4 (Tychy Dworzec PKP –Katowice Giszowiec Osiedle – Katowice Dworzec; 31-32 min) jest onauzupełnieniem kolei. W ciągu dnia wykorzystuje szybkie połączenie kolejowe tychmiast, z przesiadką na dworcu w Katowicach, skąd autobusy AP2/AP3 odjeżdżają copół godziny. Nocą, gdy pociągi nie kursują, w trasę z Tychów wyjeżdżająautobusy.

Społeczne konsultacje

Jeszcze w ub. roku Metropolia prosiła mieszkańców owyrażanie opinii nt. działania linii lotniskowych. „Po niemal trzech miesiącachdokonujemy pierwszych zmian, które zostały opracowane na podstawie naszychobserwacji, a także konsultacji z pasażerami” – wskazał cytowany w środowejinformacji dyrektor departamentu transportu i komunikacji GZM Lucjan Dec.

Na dwóch liniach pojawią się dwa dodatkowe przystanki:autobus AP1 zatrzyma się na przystanku Gliwice Zajezdnia, a autobus linii AP4na przystanku Tychy Hotelowiec (w Tychach wydłuży się nieco trasa przejazdu).Oprócz tego na wszystkich liniach zaplanowano korekty godzin odjazdów; niecoskrócono też czasy przejazdu (dla AP1 o ok. 5 min; AP2 – 2-4 min.; AP3 – 6-7min; AP4 – 1 min.).

Na prośbę pasażerów uruchomione zostaną też dodatkowe nocnekursy linii AP2, jadącej z Katowic przez Sosnowiec i Będzin – aby dopasować siędo porannej fali odlotów. Do jej obsługi zostaną przesunięte autobusy, które dotej pory jeździły na linii AP3 (linia ta w nocy nie będzie jeździła).

„To pierwsza korekta w rozkładzie jazdy metropolitalnychautobusów na lotnisko. Kolejna, większa zmiana zostanie wprowadzone na początkumarca. Będzie ona dotyczyć linii AP1, w tym m.in. obsługi przystanków w centrumZabrza i Bytomia” – zasygnalizowała dyrektor Zarządu TransportuMetropolitalnego Małgorzata Gutowska.

W skrócie

Od 11 lutego zmiany obejmą:

  • Linia AP1 – obsługiwać będzie przystanek „GliwiceZajezdnia”. W rozkładzie jazdy wprowadzono również korekty przejazdów pomiędzyposzczególnymi przystankami – w wyniku wprowadzonych zmian, czas przejazduulegnie skróceniu o około 5 minut.

  • Linia AP2 – pomiędzy godz. 22.40 a 5.30 uruchomione będądodatkowe kursy. Skorygowane zostaną również wybrane godziny odjazdów (abydopasować kursy autobusów do rozkładów lotów oraz połączeń przesiadkowych).Zmieniono też czas przejazdu pomiędzy poszczególnymi przystankami, dzięki czemuczas przejazdu linii ulegnie skróceniu o ok. 2-4 minuty.

  • Linia AP3 – między godz. 22.40 a 5.00 linia nie będziekursować. Wprowadzona będzie korekta godzin przejazdów pomiędzy poszczególnymiprzystankami – czas przejazdu ulegnie skróceniu o 6-7 minut.

  • Linia AP4 – na linii wprowadzona zostanie zmiana trasyprzejazdu. Po obsłudze przystanku „Tychy Dworzec PKP” autobusy kierowane będąulicami: Asnyka, Budowlanych (z obsługą przystanku „Tychy Hotelowiec”), AlejąBielską, Katowicką, Beskidzką oraz Pszczyńską do przystanku „GiszowiecOsiedle”, gdzie włączą się na obecną trasę. W przeciwnym kierunku trasaprowadzona będzie analogicznie. Wprowadzone będą również korekty odjazdów (wcelu utrzymania połączeń przesiadkowych, umożliwiający dojazd do portulotniczego). Czas przejazdu linii będzie skrócony o ok. 1 minutę.

Jak zapłacić?

Do przejazdu liniami lotniskowymi upoważniają bilety24-godzinne oraz odpowiednie bilety 30- i 90-dniowe. Bilety dobowe mogą byćdrukowane przez kierowców linii lotniskowych, ale też m.in. kupowane wautomatach Śląskiej Karty Usług Publicznych, kodowane na kartach ŚKUP orazkupowane za pośrednictwem aplikacji mobilnych.

Cena biletu 24-godzinnego wynosi 14 zł w wersji normalnej, atakże 7 zł w wariancie ulgowym. Bilet ten w trakcie swojej ważności upoważniado nielimitowanego podróżowania autobusami, tramwajami i trolejbusami naobszarze Metropolii, w tym liniami na lotnisko, a także do jednorazowegoprzejazdu pociągami Kolei Śląskich na terenie GZM. Tę ostatnią możliwość dodanowraz z uruchomieniem linii na lotnisko.

Metropolia zapowiada, że kolejnych miesiącach wprowadzanebędą kolejne udogodnienia. Jedną z nich ma być Metrobilet, czyli wspólna ofertakomunikacji miejskiej ZTM i Kolei Śląskich, wypracowywana obecnie w szczegółachna podstawie porozumienia władze GZM, woj. śląskiego i Kolei Śląskich, którepodpisano w październiku ub. roku.(PAP)

Komentarze