Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Zmiany w homologacjach. Specjalne dopuszczenie

infobus
02.09.2020 07:00
0 Komentarzy

Wprowadzenie surowszych wymagań w stosunku do rynku samochodowego i przyczep oraz indywidualne dopuszczenie pojazdów specjalnych do ruchu przewidują nowe przepisy, które wchodzą w życie we wtorek, 1 września 2020 r. – informuje Instytut Transportu Samochodowego (ITS).

Nowe przepisy dotyczą samochodów osobowych, autobusów, samochodów dostawczych, ciężarowych oraz przyczep i naczep.

ABC homologacji

Homologacja to proces, w wyniku którego nowy typ pojazdu zostaje dopuszczony do ruchu na podstawie pozytywnych wyników badań przeprowadzanych przez uprawnioną jednostkę techniczną. Wydaje ona producentowi świadectwo homologacji typu pojazdu, uprawniające do wprowadzenia na rynek.

Świadectwo to jest potwierdzeniem spełnienia wymagań technicznych określonych w odpowiednich wprowadzane są prawnych, natomiast “świadectwo zgodności”, które otrzymuje każdy nabywca nowego pojazdu oznacza dokument wydany przez producenta, w którym zaświadcza się, że pojazd jest zgodny z homologowanym typem pojazdu i ze wszystkimi aktami prawnymi obowiązującymi w momencie jego wyprodukowania.

Cel zmian

Jak informuje Instytut Transportu Samochodowego, zmiany w procedurach homologacji i nadzorze nad rynkiem pojazdów silnikowych, ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów to następstwo unijnego rozporządzenia z maja 2018 r.

Celem zmian jest wyeliminowanie negatywnych zjawisk w zakresie niezgodności pojazdów, z wymaganiami homologacyjnymi, które zagrażają bezpieczeństwu w kontekście ochrony zdrowia i środowiska naturalnego. Nowe przepisy dotyczyć będą zarówno producentów pojazdów, ich przedstawicieli, importerów i dystrybutorów oraz instytucji zajmujących się dopuszczaniem nowych typów pojazdów do ruchu.

Dla wszystkich podmiotów przewidziano system kar pieniężnych za ewentualne niezgodności.

Jak zaznacza ITS, nowością jest również wprowadzenie dodatkowego nadzoru nad rynkiem pojazdów już eksploatowanych. Oznacza to, że pojazdy które zostały dopuszczone do ruchu będą mogły być ponownie zweryfikowane przez organy nadzoru rynku poszczególnych państw członkowskich.

Nowe przepisy regulują także kwestie ważności świadectw homologacji, nowych wzorów dokumentów homologacyjnych oraz wprowadzają dodatkową nową indywidualną europejską homologację dla pojazdów specjalnych wszystkich kategorii.(PAP)

Podsumowując:

W porównaniu z Dyrektywą 2007/46 do Rozporządzenie UE 2018/858 wprowadzono następujące zmiany:

  •     wprowadzenie terminu ważności wydanego świadectwa homologacji, 7 lat dla pojazdów kategorii M1 i N1 oraz 10 lat dla kategorii M2, M3, N2, N3 i O od ostatniej zmiany (rozszerzenia);

  •     wprowadzenie bardziej skutecznych przepisów dotyczących nadzoru rynku w celu spełnienia wymagań dotyczących homologacji typu;

  •     dodatkowe zabezpieczenia zapobiegające niewłaściwemu zastosowaniu wymogów nałożonych w procesie udzielania homologacji pojazdów, układów, części lub oddzielnych zespołów technicznych;

  •     podniesienie poziomu jakości i niezależności homologacji i badania typu pojazdu;

  •     poprawa jakości i nadzoru służb technicznych;

  •     wprowadzenie dodatkowej nowej „homologacji indywidualnej pojazdu UE” (Europejskie dopuszczenie jednostkowe pojazdu) dla pojazdów specjalnych wszystkich kategorii M, N, O;

  •     wprowadzenie nowego wzoru certyfikatu zgodności (CoC) w formacie papierowym dla wszystkich wydanych homologacji (też dla tych wydanych wg. Dyrektywy ramowej 2007/46 WE);

  •     wprowadzenie certyfikatu zgodności (CoC) w formacie elektronicznym – od połowy 2026r.;

  •     aktualizacja przepisów dotyczących zgodności produkcji;

Zgodnie z Rozporządzeniem Ramowym wyróżniamy następujące rodzaje homologacji typu pojazdu (dodane rodzaje homologacji w stosunku do Dyrektywy ramowej zaznaczono pogrubieniem):

  •     homologacja typu UE całego pojazdu (EUWVTA);

  •     wielostopniowa homologacja typu UE (MSTA);

  •     homologacja typu UE dla pojazdów produkowanych w małych seriach (EUSSTA);

  •     krajowa homologacja typu do pojazdów produkowanych w małych seriach (NSSTA);

  •     unijne indywidualne dopuszczenie pojazdu (Indywidualna europejska homologacja) (EUIVA);

  •     krajowe indywidualne dopuszczenie pojazdu (NIVA);

Komentarze