Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

ZTM Warszawa zmienia rozkłady. Wola protestuje

infobus
06.02.2020 09:00
0 Komentarzy

Zmiany w rozkładach jazdy wynikają m.in. z dostosowania kursów do potrzeb mieszkańców i racjonalnego gospodarowania finansami – podkreślił rzecznik ZTM Tomasz Kunert po doniesieniach o cięciach w rozkładach. Popularność połączeń ZTM monitoruje dzięki licznikom w pojazdach.

Cięcia w rozkładach jazdy niektórych linii wywołały sprzeciw władz warszawskiej Woli. Burmistrz dzielnicy Krzysztof Strzałkowski powiedział PAP, że zmiany dotyczą strategicznych dla miasta połączeń, w tym autobusu 190. Jego zdaniem ZTM wprowadzał korekty sukcesywnie i „po cichu”. Niepokojący – według burmistrza – jest także brak konsultacji społecznych.

Rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie Tomasz Kunert, w rozmowie z PAP wyjaśnił, że ZTM konsultuje duże i kompleksowe zmiany całego systemu komunikacyjnego w danym rejonie, a nie te pojedyncze. „Potem, oczywiście, zbieramy uwagi pasażerów, analizujemy i są wprowadzane korekty” – powiedział. Jak dodał, co do zmian dotyczących m.in. kursowania linii 190, żadne uwagi do ZTM do tej pory nie wpłynęły.

Przyczyny zmian – według Kunerta – to w największym skrócie dopasowanie podaży do popytu i racjonalnego gospodarowania taborem i środkami finansowymi a także np. dopasowanie do rozkładów kolejowych. „Na podstawie danych z liczników pasażerów zamontowanych w pojazdach wiemy, ile osób wsiada i wysiada na konkretnych przystankach, na jakich odcinkach tras ilu jest pasażerów, jakie są popularne przystanki, na których odbywa się duża wymiana pasażerów” – dodał.

Jak podkreślił, dzięki temu ZTM może dostosować rozkłady, tabor, trasy do liczby pasażerów, a także „przerzucić” autobusy wycofane z jakiejś linii na taką, gdzie jest większe zapotrzebowanie.

Według wolskich władz autobus 190 kursuje w tygodniu zbyt rzadko – nie częściej niż co 7 minut. Czasem w godzinach szczytu – podkreślają – na autobus trzeba czekać ponad 10 minut. Po godzinie 21 czas oczekiwania to nawet 15 minut, a w weekendy po godz. 20-25 minut.

Rzecznik ZTM przekazał PAP, że zlikwidowano kilka kursów do zajezdni z Marek po godz. 18, bo prawie nie było w nich pasażerów. „Czyli (…) od 18.00 do 24.00 ubyło osiem autobusów w tzw. przeciwpotoku – ruchu w przeciwnym kierunku niż główny kierunek podróży, w tym przypadku z Marek” – dodał.

„Na Woli nie przyniosło to żadnych zmian. Rano? Tak, rzeczywiście, między godz. 5 a 6 rano jest jeden autobus mniej. Musieliśmy niestety zmienić częstotliwość z 7,5 do 8 minut po 16.00 i 17.00, bo zaczynały się opóźnienia z powodu dużego ruchu drogowego i autobusy nie trzymały się rozkładu, ale udało się zachować 7,5 między 14.30 a 16.00, dzięki czemu w ścisłym szczycie w centrum wciąż jest 7,5 minut” – tłumaczył Kunert.

Odniósł się także do artykułu „Gazety Wyborczej”, w którym podniesiono, że „ciche cięcia w komunikacji miejskiej trwają od dawna partiami co kilka tygodni”. Jako przykład „Wyborcza” podała, że „niektóre tramwaje nie wróciły do normalnego kursowania po okresie Bożego Narodzenia i Nowego Roku, gdy ZTM zawiesił niektóre połączenia”. Kunert podkreślił, że nie jest to prawdą. „W tej sprawie zostanie wysłane sprostowanie. Wszystkie linie tramwajowe, które miały świąteczne rozkłady wróciły do +normalnego+ kursowania” – stwierdził rzecznik ZTM.

„GW” jako przykład podała kursowanie linii tramwajowej 9, która z Okęcia na Gocławek do godz. 11 w niedzielę podjeżdża na przystanki raz na 20 minut. „Nadal linia 9 jeździ co 4 minuty, ale tylko w godzinach szczytu w dni powszednie. W południe już tylko co 12 minut, a nie co 7-8 min jak wcześniej” – czytamy w dzienniku.

Według rzecznika ZTM „założenia częstotliwościowe” linii 9 – w tym fakt, że w niedzielę do godz. 11 jedziemy do Gocławka co 20 minut – obowiązują od 1 maja 2015 roku.(PAP)

Komentarze